10 Tips untuk hilangkan rasa sakit kepala - BUSYRA TAKIYUDIN

Latest

Monday, December 19, 2016

10 Tips untuk hilangkan rasa sakit kepala

Hai..


Pernah tak korang rasa sakit kepala? pening dan kepala berdenyut2 ja satu hari tu.. nak demam pun ada. semua lah. so dalam entri ni aku nak bagi 10 tips dekat korang untuk hilang kan sakit kepala korang tu. ini adalah nasihat dari aku. tapi kalau sakit kepala yang berlarutan sila jumpa pada doktor pakar ye. jangan terus biarkan kalau 10 tips aku ni tak berhasil. hehe


10 Tips untuk hilangkan rasa sakit kepala

1. minum banyak air masak

2. urut kepala di tempat yang rasa sakit. Menurut pada penyelidikan yang aku siasat dalam google *hehe... mengatakan bahawa (urut pada bahagian belakang kepala) boleh legakan rasa sakit kepala. 

3. makan tembikai.. kalau sakit kepala korang tu disebabkan kekurangan air dalam badan, kena la makan buah2an yang kaya dengan air

4. letak minyak pudina pada bahagian yang sakit (dan urut). minyak pudina dapat menggerakkan aliran darah supaya jadi lebih lancar.(jangan tanya aku nak beli dimana minyak pudina tu. hehe.. sebab aku tak tau)


7. tuam kepala dengan ais untuk beberapa minit. 

5. tarik nafas dan himbus. ulang beberapa kali. ia mampu untuk meringankan tekanan di kepala

6. minum teh halia. sebabnya halia ada ciri-ciri anti-radang yang boleh mengurangkan rasa sakit. 

8. makan buah epal atau cuka epal cider mampu mengurangkan rasa sakit kepala. disarankan epal hijau lagi bagus!


9. guna limau kasturi! perah limau dan air limau tadi urut di kepala, picit kepala selama beberapa minit. 

10. kurangkan makan makanan yang ada ajinomoto. bukan tak boleh cuma kalau korang masak dirumah tu elakkan letak ye. sebab ye la kan kalau kita makan di kedai dah sah2 dia letak ajinomoto. aji ni salah satu benda yang boleh buat sakit kepala bertambah kalau makan berlebihan. 

itulah 10 tips untuk hilangkan rasa sakit kepala. harapnya ia dapat membantu korang :)


13 comments:

  1. tips yang bermanfaat..thanks share dear

    ReplyDelete
  2. info mnarik ni =D
    Ju kongsi 1 tips yg hby Ju ajr kalo sakit kpla,alhamdulillah bkesan. Masa mndi nak basuh kpla, urut bhgn yg sakit smbil baca dlm hati al - fatihah 3x, an-nas 3x, al -ikhlas 3x. Insyallah bkurgn, kmudian slps mndi sblm tdur, urt smula & baca juga surah di atas di tambah dgn ayat kursi spnjg urut tu ya. Insyallah dgn izin Allah swt, sakit akan hilang =)

    ReplyDelete
  3. Sally kena makan ubat kalau migraine..kalau sakit kepala biasa...selalunya mandi atau rehatkan kepala...

    ReplyDelete
  4. i kalau sakit kepala terus bawak tido...tq for sharing dear

    ReplyDelete
  5. bagus tips ni..salunye kalau kite sakit kepala memang tidow je laa..hehe

    ReplyDelete
  6. Sebelum ni reen masak tak letak aji.. Tapi lepas terasa kesedapan masakan bila letak aji, terus nak letak. Aduh. Ketagih aji sekarang ni :(

    ReplyDelete
  7. banyak jugak tips yg baru tau nie. thanks for info :D
    selalunya kalau BV sakit kepala, letak minyak angin dan urut2 je :)

    ReplyDelete
  8. Thanks sharing tips. Cik renex kalau pening kepala sangat, terus tidur.

    ReplyDelete
  9. Thanks sharing tips. Cik renex kalau pening kepala sangat, terus tidur.

    ReplyDelete
  10. Skrg nie memang kak sha amalkan makan sebiji epal hijau sehari..
    Petua yg lain2 nie boleh simpan.. manalah tau nanti epal dah tak berkesan kan.. nice sharing Busyra..

    ReplyDelete
  11. kecuali no 6 tu tak boleh terima!! hahahahah.. ajimoto memang x ambik.. urut kepala tu memang best:P:P letak minyak then urut wow bestntya

    ReplyDelete
  12. bagus nie tips nie.. akak selalu sakit kepala..

    ReplyDelete
  13. Bagus gunakan cara semulajadi macam ni

    ReplyDelete

Copyright © 2012 Busyra Takiyudin All Right Reserved