RESEPI MAKARONI GORENG SEDAP

Tuesday, January 31, 2017

Hai..


malam tadi aku dinner makaroni goreng saja.. nak makan western pulak.. hehe. resepi ni memang dari aku sendiri. sebab aku suka campak2 bahan dalam kuali. main ikut sedap aku ja. tapi yang penting mudah dan menjilat jari. haha. bahan2 memang rasanya semua ada dekat rumah. selalunya orang suka makaroni goreng cheese kan? tapi aku bukan penggemar cheese. lebih kepada makanan yang pedas. bukan la tak makan terus cheese. sebab entri aku yang sebelum ni pun aku ada buat makaroni cheese bakar.. okay tak mau sembang panjang. jom tengok resepi makaroni goreng sedap plus pedas..
Read More

TUTORIAL "READ MORE BUTTON" PADA SETIAP ENTRI BLOG

Wednesday, January 25, 2017

Hai..


hari ni, aku nak share dengan readers kesayangan aku tentang cara nak buat "read more" / "continue reading" button dengan mudah. contohnya bila korang tukar template pada template yang ada button macam tu, mesti korang ingat template tu akan automatik jadi button tu kan? tak jugak ye, sebab ada template yang kita kena buat sendiri pada setiap entri. means masa kita dah selesai menaip entri kita tu, then kita kena setting sendiri untuk buat "read more" button. tapi jangan risau sebab mudah ja nak buat benda ni. tak ambil masa sampai satu jam pun.. haha :p ..bagi yang dah tau tu alhamdulillahhh.. tapi bagi yang belum jom tengok cara di bawah.
Read More

RESEPI NASI GORENG CILI KERING

Monday, January 23, 2017

Hai Assalamualaikum..


malam ni terasa nak makan nasi goreng. selalunya aku memang akan buat nasi goreng cili padi. tapi harini tekak terasa nak makan nasi goreng letak cili kering pulak. nasib baik la tekak ni tak mintak bukan2. hahaha. mengalahkan orang mengidam.. aku ni memang penggemar nasi goreng. tambah2 nasi goreng kerabu suka sangat order dekat kedai. nak buat dekat rumah tak tau pulak caranya nak bagi sedap. okay2, dah melalut dah ni. bagi yang belum pernah cuba nanti follow cara aku buat ni. gerenti nanti repeat buat lagi. :p ..perasan! bahan2 yang sangat mudah. semua ada dekat rumah... korang jenis yang suka makan masakan yang ada cili kering? kalau suka meh baca resepi aku dekat bawah ni..
Read More

TIPS AMBIL GAMBAR FLATLAY YANG CUN MELECUN!

Sunday, January 22, 2017

Hai readers kesayangan..


korang mesti dah familiar dengan "flatlay" kan? as blogger kita mesti kena ambil tau pasal gambar flatlay. why? sebabnya dengan gambar yang cantik lah orang suka datang berkunjung ke blog kita. gambar jadi salah satu subjek utama dalam entri blog. kalau gambar yang korang ambil tak ada pencahayaan, gelap gelita ja, gambar di ambil dari sudut tak cantik.. macam mana readers nak selalu datang kan? selain dari korang ambil berat pasal cara penulisan apa salahnya ambil berat pasal gambar pulak. jangan risau kita boleh belajar. sebab aku sendiri pun masih merangkak nak ambil gambar yang cantik2. dan salah satunya dengan cara "flatlay". 
Read More

BELI TEMPLATE DARI ETSY TAPI.....

Saturday, January 21, 2017

Hai semua.. 


dah dekat seminggu blog ni tak berupdate. ada keja sikit sebenarnya, sebab tu tak sempat nak jenguk blog. rindunya dekat blog yang serba kusam ni. haha. btw kan haritu aku ada mintak cadangan pasal nama blog pada readers2 kesayangan aku ni. then ramai yang bagi pendapat. thank you so much darling2! tak tersebut nama sorang2. okay tak pe yang pasal nama blog tu nanti di entry seterusnya aku story k, kenapa blog busyra takiyudin still dok terjongoi dekat situ **bahasa apakah yang aku guna tu? hehe.. sebab sekarang ni aku nak story pasal template yang aku baru beli dari etsy baru2 ni.. kak siqah lah orang pertama yang tau pasal ni. :p
Read More

PUISI#19 BETAPA

Sunday, January 15, 2017

-busyratakiyudin-

hidup tak selamanya sedih 
tak selamanya gembira 
dan tak selamanya nadi ini akan terus berdenyut. 
andai kau tahu betapa aku sungguh menyayangimu
betapa aku tak boleh tanpamu
Read More

NAMPAK BLOG KUPU EMAS INGAT LAH BUSYRA TAKIYUDIN

Thursday, January 12, 2017

Hai semuaaaa..


sebenarnya dah lama terfikir nak kenalkan blog dengan nama samaran sebab nama sendiri susah untuk dieja dan di ingati.. mungkin bagi orang yang dah lama kenal aku mungkin mudah dan senang nak ingat. tapi aku sendiri fikir yang kalau aku baru kenal dengan orang then dia tanya blog awak nama apa ye? dah sudahhhh.. aku nak kena sebut panjang2 dengan busyratakiyudin.com.. korang rasa masa tu dia ingat ke? haha.. mesti macam eh ejaan nya macam mana.. dah terlupa.. sebenarnya benda ni dah lama aku fikir dan hadam sedalam2nya.
Read More

SAPS IBU BAPA | Cara Menyemak Keputusan Peperiksaan Anak secara Online

Wednesday, January 11, 2017

Hai..

sekarang ni semuanya di hujung jari kan? sampaikan keputusan peperiksaan anak pun boleh semak secara online. mudah dan pantas! hehe. semua ni akan memudahkan ibu bapa sebab tak payah susah2 nak pergi ke sekolah nak tengok. just duduk depan laptop then tengok lerr keputusan anak2 sendiri. Ibu bapa zaman sekarang ni memang perlu pantas dan tangkas dalam mendidik anak2 tak kira la dari sudut apa pun, salah satunya iailah memantau keputusan peperiksaan anak2. Bila ibu bapa dah pantau keputusan anak2 dorang, dari situ lah ibu bapa boleh tingkatkan lagi subjek anak2 yang lemah.. 

Read More

7 Cara menarik yang boleh dibuat dalam dulang ais kiub!

Tuesday, January 10, 2017

Hai..


soalan first dari aku dalam entri kali ni, selain air masak kan korang masukkan air apa lagi dalam dulang ais kiub? sebenarnya macam2 benda yang boleh korang buat dengan dulang ais kiub ni. tak semestinya air masak ja korang boleh bekukan. macam2 lagi tau benda yang best yang boleh buat! cuba pelbagaikan sikit! :p hahaha. padahal aku pun macam tu jugak letak air masak ja selalu. okay tak pe. meh sini aku nak share dengan korang, apa benda lagi yang boleh di isi dalam dulang ais kiub ni!
Read More

#FoodWritingChallenge - Day 7: Resepi Ayam Goreng Kunyit

Thursday, January 05, 2017

Hai semua..

kalau ikutkan tajuk entri kali ni sebenarnya dah lama sangat dah. haha.. iaitu #foodwritingchallenge ni.. tapi disebabkan aku tak sempat nak masak sebab tulah tertangguh.. bukan namanya cabaran dah ni, sebab dah lepas banyak hari! haha. abaikan je la, yang penting aku nak share dekat korang resepi simple dari favorite food blogger aku! siapakah blogger tu? semestinya "Dapur Tanpa Sempadan"! hehe. suka sangat tengok semua resepi dari dia. so, harini aku masak resepi mudah sangat! Ayam goreng kunyit! campak2 siap! taraaaaa...

Read More