3 SEBAB PEMBACA TIDAK MEMBACA ENTRI BLOG

Sunday, April 01, 2018

blog, tips, blogging, seo, mobile friendly, bounce rate,

5 SEBAB PEMBACA TIDAK MEMBACA ENTRI BLOG | Sememangnya yang baca blog kita bukanlah 100% dari kalangan blogger.. Blogger sesama blogger mungkin akan faham tentang blog tetapi bagi pembaca yang datang dari facebook, google dan sebagainya, dorang hanya tahu untuk membaca dengan tanpa ada gangguan sedikit pun. Jangan mempertikaikan kenapa Bounce Rate (BR) tinggi jika korang sendiri yang buatkan pembaca tidak berminat membaca blog korang. Jom! busyra kongsikan apa sebabnya.

Untuk permulaan bulan April ni, jom sesama kita upgrade blog supaya memudahkan para pembaca di luar sana. Setiap bulan sepatutnya kita sebagai blogger kena tingkatkan/betulkan apa kekurangan di blog sendiri. Busyra pun macam tu, kalau ada kurang akan cuba perbetulkan even tak la sempurna mana. But, at least kita mencuba. 

1.  E-mail Subscriptions/Pop-ups pada entri 

Tak semua blog yang buat macam ni, but still ada. Bukan tak boleh, tapi ia agak merimaskan pembaca. Bila pembaca dah masuk untuk baca entri tetiba naik pop-ups email subscriptions tu. Then bila nak tekan close pulak tak boleh. Tak ke hangin pembaca tu. Apa lagi terus tekan simbol pangkah. Settle masalah. Siapa pernah alami macam ni dia akan tahu la betapa geramnya. haha. Jadi solution nya, elakkan untuk buat macam ni. Nak letak email subscribe tu boleh tak ada masalah pun. Cumanya jangan buat pop-up.

2. Blog tak Mobile Friendly

blog, tips, blogging, seo, mobile friendly, bounce rate,

Yang ni busyra pasti memang ramai blogger dah tahu. Tapi busyra masih jumpa lagi, ada sesetengah blog yang tak buat mobile friendly. Kenapa? penting sangat ke? Yes! sangat penting. Sebabnya macam busyra cakap tadi, yang masuk ke blog kita bukan 100% dari kalangan blogger. So that's why mobile friendly ni penting. Tak semua pembaca ada komputer/laptop. Mostly akan buka guna phone, membaca secara santai-santai.. Pembaca 80% lebih suka membaca menggunakan phone. lagi 20% laptop dan tablet.. Ini research dari mana ni? dari Busyra Takiyudin. hahaha.

3. Entri terlalu panjang dan Visual yang boring

Macam mana nak tahu visual tu boring ke tak? Jangan la hanya letak 1 gambar saja dalam 1 entri. Lepas tu pulak, gambar pun tak jelas. Gambar ni tarikan mata pembaca tau. Kalau tak cun, pembaca pun tak berminat nak teruskan membaca. Cari gambar yang jelas, cantik dan sedap mata memandang. Letak gambar 2-3 atau lebih. Asalkan jangan terlalu banyak. Kalau bab entri terlalu panjang tu pulak yang busyra maksudkan adalah, jangan menulis syok sendiri (bahasa orang kedah kasar sikit ye) hehe. Tulis entri biar ada point yang nak disampaikan. InshaAllah pembaca suka. 


Okay itu saja untuk kali ni. Nex time busyra share lagi pasal blog okay. Semoga bermanfaat :)

14 comments

  1. Setuju dengan semua point Busyra! Terutamanya bab visual yang boring tu. mai tak suka tulisan yang perenggan terlalu panjang dengan font yang tak menarik pulak tu, Allahu, hahaa.

    ReplyDelete
  2. Siqah setuju dengan semua point yang ada :) Bab email subscription dan mobile friendly terutamanya, boleh turn off mood nak baca blog. Huhu

    ReplyDelete
  3. Tepat...tq Busyra...ok Kak PC pun kena perbaiki juga ni skill berblog...

    ReplyDelete
  4. Ala gambar kak ana banyak sgt selalunya. Kena kurangkan lah lepas ni ye. Entri pun kena pendek2 kan. Tq busyra for the tips.

    ReplyDelete
  5. Betul tue, thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  6. nice sharing Busyra,akak pun kalau entry tu takde gambar,macam tak syok pulak..at least ada gambar,baru syok membaca..tapi depends pada tajuk entry tu la...

    ReplyDelete
  7. Setuju sangat fakta no 1. Yang penuh dengan iklan tengah2 blog post pun sama bagi ira. Memang turn off mood sangat huhu (sorry not sorry)

    ReplyDelete
  8. Good point.
    Mrs. A pun kurang suka entry yang panjang-panjang baca tu baca tapi skip-skip la hahahahaaaa...

    ReplyDelete
  9. Gud point! Tapi memang betul pun gambar tu adalah daya penarik sesuatu bacaan

    ReplyDelete
  10. Mmmm ada betulnya.. Thanks for da tips sis :D

    ReplyDelete
  11. No 2 dgn 3 tu kadang malas nk baca. Terfikir tak lenguh tangan ke taip panjang2 lps tu mengarut ayt

    ReplyDelete