Sunday, August 28, 2016

SEMANIS STRAWBERI SEBAIK KHASIATNYA

Hai pembaca setia!


tengah sejuk2 hujan ni memang aku suka sangat nak menambah kesejukan. makan aiskrim memalam. dan tak lupa juga strawberi feveret! eh eh spa cakap makan strawberi konon2 omputih. no no.. strawberi pun ada khasiatnya jugak tau. bukan buah2an tempatan ja ada khasiat. antara khasiatnya yang aku memang ingat sampai sekarang adalah....



1. Ketenangan Hati

Pengambilan buah strawberi dapat meransang pelepasan serotonin, yang dapat meningkatkan suasana hati sekaligus ia dapat menjaga hati supaya lebih tenang dan rileks.

2. Mencegah Kanser

Membantu melumpuhkan kerja Aktif kanser kerana asam ellagic yang dikandungnya. Vitamin A yang terdapat di dalam buah ini, dapat membantu mencegah pembentukan radikal bebas, manakala vitamin C menjaga reaksi bahaya di dalam sel. Vitamin E dan asam ellagic akan melindungi dinding sel dari kerosakan kerana radikal bebas

3. Menghilangkan jerawat

Vitamin C, Alpha Hydroxy Acids ( AHA ), asam salisilat dan flavonoid dalam buah strawberi membantu dalam membersihkan jerawat dan mengurangi minyak berlebih. Dengan demikian, buah strawberi merupakan  bahan alami untuk menghilangkan jerawat. 

ketiga2 khasiat ini diambil berdasarkan bacaan di google. banyak lagi sebenarnya khasiat strawberi, tapi aku senaraikan 3 saja. 

Share

Related Post

SEMANIS STRAWBERI SEBAIK KHASIATNYA
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Keep in touch! Subscribe with your email to get the updates to your email inbox.

4 Readers ♥

Tulis Readers ♥
avatar
August 29, 2016 at 8:06 AM

Bestnya makan aiskrim gan stroberi nie..
Time AM keje kat Cameron Highlands dulu2 memang tak miss la beli yang segar2..

Semua tu kenangan sudah..

Ikhlas dari
AlongMisuari.com

Reply
avatar
August 30, 2016 at 11:02 AM

strawberi mmg bagus, tp masammm..huhu

Reply
avatar
August 31, 2016 at 11:06 PM

sesuai sbg dessert ni. yummy...

Reply