Template Blog Baru 2021, Semangat Baru!

Friday, January 29, 2021

Template Blog Baru 2021 | Setelah sekian lama busyra tak ambil peduli pasal blog. Ada satu masa tu rasa macam nak delete ja tapi bila difikir balik, sayangnya tu eshhh Tuhan ja la yang tau.. haha, yang ada blog saja memahami. Busyra start blog since 2010 lepas habis spm, yang mana follow busyra dari dulu mesti tau. hampir 11 tahun.. Kalau busyra rasa stress confirm akan buka blog. Harini busyra ambil keputusan untuk edit template blog sendiri. "Amboi hang busyra, besaq sangat ka keputusan nak edit blog tu sampai tulis disini?".


template blog, seo friendly, mobile friendly, responsive, template blog 2021,

Yes! Edit blog perlukan kesabaran yang tinggi.. Kalau rasa tak mampu baik jangan usik langsung coding html tu, kang tak pasal-pasal template lama hilang kemana.. haha. Busyra ambil masa untuk edit lebih kurang 24 jam. Start dari buat memilihan template, bukan main rembat ja template yang mana ada. Mestilah nak buat ikut pilihan hati. "Pandainya hang edit blog".

 

Tak pandai pun, serius busyra tak reti edit blog.. Sumpah serabut tengok coding, huhu. masa study dulu bukan belajar coding. Tapiii hendak seribu daya kan orang cakap. Sekarang ni apa yang tak dak dekat mr. google / mr. youtube. Search ja semua keluar. Contohnya busyra tak reti nak buat scroll untuk sidebar bloglist, apadahal google ja lah.. simple! tapi ingat, tak semestinya google terus jumpa jawapannya. Kena renung satu-satu coding tu samaada sesuai ke tidak dengan template kita. Setiap template mesti ada coding yang berbeza.. Kena bijak mengatur strategi coding. haha! "Kiranya hang pandai la tu sebab boleh siap dan tak ada error".

 

Ehhhh siapa cakap tak ada error, ada tau tapi kena cari solution nya lah.. cari sampai dapat.. Allah kan cakap kalau kita usaha mesti kita dapat. Sampai berbinau la tengok coding. Satu tips busyra nak bagitau kalau korang nak cari template blog, JANGAN cari yang ada slider (apa itu slider?) macam gambar dibawah;


template blog, seo friendly, mobile friendly, responsive, template blog 2021,

Slider adalah salah satu benda yang susah nak edit tau. Mesti ada ja yang tak keluar bila kita preview.. So benda tu sangat menyusahkan dan ada yang cakap kalau slider ni akan beratkan blog untuk loading. Slider adalah post yang bergerak dibawah header. (in real bergerak lah, yang aku tunjuk dekat atas tu just a picture) Memang nampak cantik tapi sulit.. haaa gittuewww. hehe.. "habis tu apa yang paling penting dalam pemilihan template?".


PERTAMA ; Mobile Friendly      KEDUA ; Seo Friendly      KETIGA ; Responsive


Alhamdulillah, template baru sudah pun siap.. huh, lega! Semoga semangat yang terkubur kembali bersinar. hehe. okehhh bye guys! Jumpa korang dalam entri seterusnya.

4 comments

  1. Alhamdulillah. Cantik. Banyak template baharu yang kak PC suka cuma kak PC binggung sebab template baharu macam tak ada arkib blog yang hierarki tu..

    ReplyDelete
  2. Cantiknya headerrrr 😍 Mell dah malas skrg nk mengedit haha

    ReplyDelete
  3. Welcome back! Lama menyepi. Cantik template baru Busyra :)

    ReplyDelete