Beli Rumah Semasa Pandemik Covid 19, adakah ia langkah bijak?

mortgagecalculator, beli rumah semasa pandemik covid 19, iproperty, propertyguru, pemaju hartanah, beli rumah kos rendah, cara beli rumah pertama,

Beli Rumah Semasa Pandemik Covid 19, adakah ia langkah bijak? | Siapa saja yang tak ada impian untuk membeli rumah sendiri kan? Hajat dari dulu sehingga wabak covid 19 muncul hampir 3 tahun lepas. lama sangat rasanya virus ni menular. tapi sampai bila? wallahualam.. Walaupun kita dilanda hal sebegini, kita masih ada hasrat dalam membeli hartanah untuk masa hadapan.

Apa yang merisaukan orang ramai yang berminat untuk membuat pembelian rumah untuk pertama kalinya adalah risau tentang kos harga yang tinggi. Meskipun ianya hanya rumah teres, kos pembinaan sudah pastinya mahal.. ramai dikalangan kita semua yang hanya mampu menyewa rumah, tapi busyra yakin dalam fikiran semua memikirkan sampai bila ingin menyewa, bukan? 

Baru-baru ni busyra ada membaca satu artikel dimana, seorang pemaju hartanah mengatakan bahawa, semasa covid 19 inilah masa yang sesuai untuk membeli rumah.. Hal ini adalah kerana mereka menawarkan harga yang lebih murah dari sebelumnya. Mereka akan membuat pelbagai pakej harga dimana yang akan membuatkan pembeli mampu untuk membuat pembelian pertama..

mortgagecalculator, beli rumah semasa pandemik covid 19, iproperty, propertyguru, pemaju hartanah, beli rumah kos rendah, cara beli rumah pertama,

Menurut iproperty

OSK Property Holdings Berhad merupakan satu daripada pemaju hartanah terkemuka di Malaysia. Mereka sentiasa komited dalam menyerahkan projek kediaman, komersial dan perbandaran yang berkualiti. Di Semenanjung Malaysia, terutamanya di Lembah Klang, Pulau Pinang, Kedah, Johor, Pahang dan Negeri Sembilan, OSK Property telah menyediakan rumah untuk lebih 40,000 keluarga dan 55 pembangunan di Malaysia. Bukan itu saja, mereka juga telah mengorak langkah ke arah projek luar negara mereka yang pertama iaitu pembangunan integrasi campuran terbesar tunggal Melbourne di Australia. OSK Holdings mencatatkan 51% peningkatan dalam keuntungan Q1 2021 yang sebahagian besarnya dipacu melalui segmen hartanah, perkhidmatan kewangan dan pemegangan pelaburan.

Jom tengok apa kata Puan Adilah Adib (Seorang Perunding Hartanah) 





Persoalannya, adakah waktu sekarang adalah waktu yang bijak untuk membeli rumah?


Bagi mereka yang mengalami kegawatan ekonomi akibat pandemik sekarang ini, mungkin sekarang bukan masa yang sesuai untuk membeli rumah, akan tetapi untuk yang mempunyai kerja yang stabil dan wang simpanan yang memcukupi, inilah masa yang sesuai untuk membeli rumah pertama.

Sememangnya kita tahu, rumah adalah satu keperluan dan ianya bukan kehendak.

Busyra ada satu cara untuk korang yang memang ada niat nak beli rumah, boleh buat pengiraan sendiri secara kasar.. Dengan menggunakan kalkulator pinjaman perumahan, korang boleh tahu adakah korang layak untuk membeli rumah berdasarkan gaji setiap bulan.. mudah kan?


mortgagecalculator, beli rumah semasa pandemik covid 19, iproperty, propertyguru, pemaju hartanah, beli rumah kos rendah, cara beli rumah pertama,

mortgagecalculator, beli rumah semasa pandemik covid 19, iproperty, propertyguru, pemaju hartanah, beli rumah kos rendah, cara beli rumah pertama,

Korang ada perangai macam busyra tak, dimana suka sangat tengok harga rumah dalam online website.. Antaranya di PropertyGuru dan Mudah.My ..dekat sana pelbagai jenis perumahan yang korang boleh tengok. Walaupun rumah teres tapi banyak ja yang cantik-cantik dan berpatutan harganya.. ada rumah second hand dan ada rumah baru.

mortgagecalculator, beli rumah semasa pandemik covid 19, iproperty, propertyguru, pemaju hartanah, beli rumah kos rendah, cara beli rumah pertama,

So korang, yang mana nak beli rumah tu boleh la buat pengiraan dulu.. Sangat memudahkan urusan kita kelak. Tak susah pun sebab seluruh negara boleh guna kalkulator https://www.mortgagecalculator.uk 

Buatlah sesuatu keputusan dengan bijak.. 

semoga perkongsian busyra bermanfaat buat semua!

2 Comments

  1. Terima kasih share Busyra. Senang ada kiraan untuk pinjaman. Betullah tu, beli rumah zaman pandemik ni kena tengok bajet dulu.

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing. nice info

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post