Bukan senang nak konsisten blogging

Saturday, January 27, 2024

blog ideas, blogging, cara dapat duit dari blog,


Hai semua.. Struggle untuk aku update setiap hari.. Azam tahun baru memang nk aktif blogging.. Orang nampak berblogging ni mudah tapi sebenarnya perlu ada strategi, konsisten dan idea.. Even aku dah ada blog since 2010 lagi tapi ada banyak sebenarnya yang aku kena improve. Pendapat orang berbeza-beza dari sudut blogging.. Ada yang buat blog untuk jana income, part time mahupun full time.. dan ada juga yang buat blog hanya sekadar hobi dan suka-suka..


Sebagai blogger setiap hari kena fikir konten apa yang nak ditulis di blog.. Jenis aku tak suka kalau tulis main-main (cincai) bak kata orang kedah.. Aku akan tulis benda yang betul-betul aku rasa kemas.. Aku cuba kemaskan dari segi tulisan dan penyusunan gambar.. Gambar pun penting untuk semua posting blog.. 


Plan untuk bulan 2 nanti, aku nak buat macam ni..


blog ideas, blogging, cara dapat duit dari blog,


Selalunya aku main random ja post.. Kali ni nak try tips macam ni.. Cuba untuk khususnya hari Ahad.. Contohnya post topik yang berkaitan tips kesihatan.. dan begitulah hari-hari lain berikutnya.. Kena kaji sendiri apa yang pengunjung suka tengok di blog kita. konten apa antara view tertinggi.. 


Kemudian aku tengok juga dari segi masa/waktu aku post entri.. Tengok pukul berapa yang bila kita post, view akan tinggi.. Tips lain untuk dapatkan idea dengan cara berblogging.. Korang boleh baca entri blogger lain dan olah dengan cara korang sendiri.. Ambil idea dorang untuk buat entri blog kita.. Bukan tiru tau..


Dulu aku berblogging pada asalnya memang sekadar suka-suka dan hobi.. Aku terjebak dengan kakak sulong yang dulunya dia pun minat blogging.. Tapi sekarang aku jadikan blog jugak sebagai side income.. Selain dari paid article, adsense jugak penyumbang income aku..


Semoga semua blogger terus semangat dalam berblogging kerana selagi ada Google selagi itulah blog masih relevan..


10 comments

  1. Bukan senang nak konsisten... mmg payah walaupun dah bertahun2 berblog... Keep it up!

    ReplyDelete
  2. Konsisten la paling susah. Cie pun dah lama berblog. Ada masa rajin sangat konsisten update blog, blogwalking. Time malas tu nak up sebulan sekali pun susah. Tahun ni baru nak start semula. Semoga sama2 kita sentiasa semangat.

    ReplyDelete
  3. Tahniah!
    Semoga terus bersemangat untuk terus berblogging.

    ReplyDelete
  4. Kadang terpaksa terima hakikat, zaman blogging dah berlalu. Ramai bloggers beralih arah ke platform lain. Yang tinggal, kita-kita je yang masih setia menulis walaupun pembaca dan pengomen tak semeriah dulu.

    ReplyDelete
  5. Ahaa bukan senang nak konsisten tu.. kita ni dah lama tak blogging. Nak kena mula semula dah nampaknya

    ReplyDelete
  6. Memang butuh niat dan konsisten untuk ttp bisa blogging. Oh satu lagi, rasa cinta untuk menulis yg besar 😄.

    Saya blogging dah dari 2003. Dulu pakai Friendster, ada feautures blog. Friendster tutup, ganti pula multiply. Eh tutup lagi, dan beralih ke blogspot. Tapi 2014 saya pindah ke Wordpress.

    Temrn2 bloggers duku dah banyak yg berhenti dan beraalih jadi youtuber. Tapi saya memang suka sekali menulis.jadi ga mungkin untuk meninggalkan blog

    Tapi Krn Niche blog saya hanya kuliner dan traveling, jadi memang tak nak menulis hal lain . Hanya mau berbagi pengalaman saya traveling around the world dan saat mencoba aneka kuliner. Jadi tak susah mencari idea. Krn memang foto dan bahan sudah ada, hanya niat kadang2 redup 🤣🤣

    ReplyDelete
  7. betul tue bukan senang nak konsisten setiap hari nk update blog ni .

    ReplyDelete
  8. setuju. saya pernah berbulan-bulan hilang mood untuk blogging. ni dah dapat mood balik memang paksa diri menaip dengan kerap. samalah tak suka taip cincai-cincai

    ReplyDelete