Doa Rasulullah SAW ketika berbuka puasa

Sunday, March 17, 2024

koleksi doa, doa nabi bulan puasa,


Untuk bulan Ramadan ni, aku decide nak kongsi doa-doa untuk semua.. Semoga bermanfaat buat semua yang membaca dan sama-samalah kita membaca.. Baru terlintas idea nak buat koleksi doa macam ni. 


Baca Kisah Nabi

Nabi Muhammad Memenangkan Perang Badar

Mustafa Murrad dalam buku 'Umar ibn al-Khaththab sebagaimana diterjemahkan Ahmad Ginanjar Sya'ban dan Lulu M. Sunman mengisahkan bahwa Perang Badar terjadi pada suatu senja di hari ke-8 bulan Ramadan tahun ke-2 Hijriah. Umat Islam meninggalkan rumah mereka dan menyatakan ikut membela Rasulullah SAW melawan kaum Quraisy.

Suara gemuruh dan ringkik kuda bercampur aduk dengan suara pedang, tombak, perisai yang silih beradu. Debu lembah berpasir Badar membumbung meliut-liut bersamaan dengan muncratan darah.

Perang dahsyat itu akhirnya dimenangkan oleh pasukan Muhammad SAW. Mereka berhasil memukul mundur dan menjadikan pasukan Makkah terpecah dan lari kocar-kacir. Dari Perang Badar inilah, umat Islam memperoleh kemenangan pertamanya sekaligus menjadi tonggak eksistensi dakwah Islam.

Hal itu dapat dibuktikan dengan kekuatan umat Islam yang setelah lebih dari tiga belas tahun ditindas oleh kaum Quraisy akhirnya menang. Tentu saja kemenangan ini mendorong umat Islam untuk semakin mengukuhkan dakwah dan meraih kemenangan-kemenangan berikutnya.

4 comments

  1. Nabi adalah sebaik-baik ikutan, tauladan dan contoh utk kita dalam semua perkara...

    ReplyDelete
  2. kalau dibaca diselusuri kisah Baginda SAW, air mata sentiasa mengalir.. cerita baginda dipenuhi kesedihan dan perjuangan dalam memperjuangkan Islam sehingga sampai pada kita :(

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa dan beribadah di bulan Ramadan untuk awak

    ReplyDelete