RESEPI SANGKAYA ALA BOAT NOODLE - BUSYRA TAKIYUDIN

Latest

Sunday, February 03, 2019

RESEPI SANGKAYA ALA BOAT NOODLE

resepi sangkaya, sangkaya boat noodle, resepi roti stim sangkaya, daun pandan,

RESEPI SANGKAYA ALA BOAT NOODLE | Hai korang.. Harini busyra sempat buat Sangkaya Ala Boat Noodle!.. Rasanya tidaklah 100% sama, tapi sedap jugaklah! haha. Bahan-bahan yang digunakan pun mudah saja, tak susah pun nak cari. Resepi ni dihidangkan untuk 4-5 orang makan.. Buat sendiri puas hati kan? 

resepi sangkaya, sangkaya boat noodle, resepi roti stim sangkaya, daun pandan,

Bahan-bahan:

resepi sangkaya, sangkaya boat noodle, resepi roti stim sangkaya, daun pandan,

Cara-caranya:

1. Blend daun pandan dengan setengah cawan air. Tapis air pandan (ambil jusnya)
2. Campurkan semua bahan diatas dan kacau sampai semua bahan larut dan tak berketul.
3. Selepas itu masak atas api sederhana dan sentiasa kacau hingga adunan pekat likat atau pekat, anggaran masa lebih kurang 20 minit.
4. Bila adunan dah likat, padam api dan tunggu sejuk sebelum hidang. Tuang sikit susu cair di atas permukaan Sangkaya untuk rasa lemak berkrim.
5. Untuk roti busyra guna roti benggali.. Kalau korang nak guna roti gardenia biasa pun boleh.. Potong kecil-kecil kemudian stim.. Serius sedap!

resepi sangkaya, sangkaya boat noodle, resepi roti stim sangkaya, daun pandan,

Selamat Mencuba!!

9 comments:

  1. Terima kasih Busyra share resepi.

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap sangat tu.. Thank you busyra share resepi

    ReplyDelete
  3. mcm senang je nak buat..nnti free2 k.fiezz cuba..

    ReplyDelete
  4. Nampak sedappp tu tq for sharing recipe

    ReplyDelete
  5. Bookmark. Boleh buat nanti utk minum petang kan.

    ReplyDelete
  6. puasa2 ni datang baca entri ni terus lapar la pulak haha
    nampak sedap wehh..tempted!

    ReplyDelete

Copyright © 2012 Busyra Takiyudin All Right Reserved