Buang Broken Links dalam Blog.. Settle!

Sunday, September 05, 2021

kenapa perlu buang broken links, cara buang broken links, broken link dalam blog,


Buang Broken Links dalam Blog.. Settle! | Dah lama sangat dah busyra nak buat benda ni tapi asyik tangguh je sebab tak dak masa.. Nak buang broken links perlukan tahap kerajinan yang tinggi.. haha.. kena tekun betul mengadap laptop.. haaa harini lah masanya, kita kasi buang sampai habis.. sekurang kurangnya tak biarkan tinggi menggunung, nanti lagi penat nak godek satu persatu..


kenapa perlu buang broken links, cara buang broken links, broken link dalam blog,

Okay busyra sampaikan dekat korang apa yang busyra faham la ye. tak pandai sangat nak turun ilmu ni.. ramai blogger dah familiar tapi busyra yakin masih ada blogger yang belum tahu especially blogger baru.. 


Broken links adalah pautan yang dah rosak iaitu error 404.. contohnya broken links pada blogger profile, bermaksud dulu tahun 2020 ada orang komen di entri blog kita menggunakan akaun mereka tapi pada tahun ni akaun dia dah remove.. haaa itulah terjadikan link rosak. Jadi apa yang kita perlu buat adalah delete komen orang tersebut.. simple! Selain dari tu link facebook @ website yang kita pernah masukkan dalam sesebuah entri kita pun boleh jadi link rosak..


Dah Baca Ni? : 3 Sebab Pembaca Tidak Membaca Entri Blog


Contoh lain, ada seorang blogger buat contest di blognya. Kemudian untuk beberapa tahun lepas tu, penganjur dah delete post tersebut.. Jadi link contest dia yang kita masukkan dalam entri kita tu lah akan jadi broken links.. apa yang kena buat? haaa delete je terus entri contest yang kita join tu..


busyra story pendek je.. ramai sangat dah blogger tulis pasal ni. Kalau korang nak tau tutorialnya boleh google “cara buang broken links blog”.. untuk blog busyra ni jenoh jugak la, ada 85 broken links yang busyra kena duduk, hadap, belek, dan buang.. haa gitueww! haha.. 


kenapa perlu buang broken links, cara buang broken links, broken link dalam blog,


3 kali busyra buat.. dah la tunggu loading nak dapatkan result dia pun agak lama.. kali ke-4 barulah 0 broken links.. huhhh. penat berakhir. Kenapa nak kena buang broken links ni? itu busyra tak pasti sangat cuma apa yang busyra baca dari penulisan blogger lain, ia akan effect juga pada seo blog dan boleh mengakibatkan pageview (PV) blog menurun..


Nanti kita godek ilmu lain pulak dalam blog.. banyak sebenarnya ilmu blog yang busyra tak tau lagi.. masih merangkak belajar untuk baikpulih blog sendiri..


Korang jangan lupa join giveaway busyra tau! Ada 5 hari lagi sebelum tarikh tutup ;)


14 comments

  1. akak pun dah lama tak godek broken link ni. mood tak cukup rajin.tunggu lah ada freetime nanti.hu3

    ReplyDelete
  2. Boleh share link untuk semak broken link tu tak?

    ReplyDelete
  3. tahu wujudnya broken link ni dekat blog tapi tak tahu pulak kita boleh buang sendiri hehe.. thanks share sis

    ReplyDelete
  4. Aduii dh bertimbun ni..malasnya nk godek. kena slow2 ni...

    ReplyDelete
  5. hari tu dah buat separuh. nanti nak sambung. peyumbang broken link paling banyak ni dari Giveaway lazimnya

    ReplyDelete
  6. ooo baru tau ni.. kena check jgk kat blog sndiri.. nt nk godek2.. tq share ye busyra!

    ReplyDelete
  7. akak pun byk broken link... tension nk delatenya

    ReplyDelete
  8. Dulu jenuh nak buang broken link. Lepas rajin buat selalu lama lama tinggal sikit. Sekarang seminggu sekali buat. Tapi kadang ada juga broken link baru kalau blogger tak letak link atau tukar profile dia jadi broken juga. Lagi satu giveaway yang dah tak wujud, owner drafted dan jadi broken link.

    ReplyDelete
  9. Tiap minggu wajib check sebab taknak broken link ada banyak banyak dekat blog hahaha, kalau dah banyak tuuu, jenuhh jugakk nak buang >.<

    ReplyDelete
  10. Paling malas nak buat. Hari tu buat ada sikit lagi nak sambung nanti. Sampai ke sudah.

    ReplyDelete
  11. terima kasih ingatkan pasal broken link ni..tahun2 lepas rajin gak buat. tahun ni tak usik pun lagi. mesti berlambak-lambak

    ReplyDelete
  12. Betul akan effect pembaca tp tulah kak nina pun xada masa nk delete broken link ni. Haha

    ReplyDelete